B-afdelingen

B-afdelingen er for elever med autismespektrumforstyrrelser (ASF), ADHD eller autismelignende vanskeligheder. Vi har derfor fokus på synlige, strukturerede rammer og en meget genkendelig skoledag, så eleverne kan føle sig trygge i klassen og i afdelingen.

Afdelingen bærer præg af enkelthed, og vi har bevidst valgt en sparsom indretning og udsmykning. Klasselokalerne er indrettet ud fra tankegangen om at kunne skærme eleverne bedst muligt for forstyrrelser i individuelle arbejdssituationer.

Hvis det giver mening for den enkelte elev, har vi hold på tværs i afdelingen, fx sport, og op til jul har vi korte, ugentlige fællessamlinger. Det gælder overordnet for fællesaktiviteterne, at der er en genkendelig struktur, som eleverne kan finde ro i.

Pædagogisk tilgang

For at skabe tydelighed og mening for den enkelte elev arbejder vi med en velstruktureret og visualiseret specialpædagogik inspireret af Division TEACCH (Treatment and Education of Autistic and Related Communications Handicapped Children).

TEACCH giver os redskaber til at strukturere elevernes dagligdag med fx individuelle dagsskemaer og egen arbejdsplads. På den måde skaber vi en struktur, der i højere grad giver eleven mulighed for at opleve genkendelighed, overblik og selvstændighed.

I vores brug af Low Arousal-tilgangen forsøger vi at lave strategier, som mindsker al konflikt. Vi arbejder med afledning, afskærmning, minimering af stimuli, krav til tilpasning samt at den enkelte elev har valgmuligheder inden for en fast ramme.

Undervisningsmaterialer

Mange af vores undervisningsmaterialer er tilpasset og skabt af skolens lærere og pædagoger. Vi arbejder bl.a. med TEACCH-inspirerede arbejdskasser, hvor hver enkelt arbejdskasse og antal af kasser er tilpasset den enkelte elev. Arbejdskasserne indeholder mange forskellige niveauer i alt fra sortering i farver og former til puslespil, matematik samt læs og forstå-opgaver.

Vi har et særligt tilrettelagt Sprybe-undervisningsforløb (Sprog, rytmik, bevægelse og musik) på tværs i afdelingen for de elever, som har gavn af den musikalske tilgang.

Ligeledes tilbyder vi kognitiv motorik, hvor der knyttes bevægelse, fx løbehjul, til en faglig opgave, for de elever, som har behov for bevægelse i undervisningen.

Kommunikation

Vi kommunikerer enkelt og tydeligt, da det gavner eleverne bedst muligt. Ud over den verbale kommunikation instruerer vi eleverne gennem visualisering og konkretisering i en fast ramme, bl.a. ved brug at visuelle hjælpemidler som ASK, sociale historier og anvisningsbøger.