Referat af skoleudviklingssamtale 2024
Lundagerskolen
Baggrund
Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.
Overordnet dagsorden
Opsamling på aftaler og mål
Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.Præsentation af temaer
Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.
Drøftelse af temaer
Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.Udvælgelse af temaer og indsatser
Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.Opsummering og afrunding
Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.
Temaer til skoleudviklingssamtalen
Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.
Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.
Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 22 januar 2024 godkendt følgende temaer til lokale drøftelse til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.
Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrette med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel. Herunder er det et mål, at andelen af elever, der er inkluderet i den almene undervisning (inklusionsgraden) forsat, skal være over landsgennemsnit, hvilket er i overensstemmelse med forligspartiernes målsætning i budgetaftalen for 2024, hvor det fremhæves, at flere børn skal være en del af den almene folkeskole, fordi det giver børnene de bedste forudsætninger for at lykkes senere i livet
Fraværet ligger over niveauet før corona pandemien for både Horsens Kommune og på landsplan. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbring det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fraværet fra skole mest muligt.
I Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er fortsat for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, gennemføre folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.
Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sætte fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.
Dato: 24-05-2024
Deltagere:
Mette Harder, Skoleleder
Tina Maria Pedersen, Viceskoleleder
Henrik Kallestrup, Skolechef
Søren Schjødt, Stabskonsulent (ref.)
Indsats 1
Beskrivelse af indsats
Udfordre børnene mest muligt ift. deres individuelle læringspotentiale
Med et bredt databegreb, ønsker vi at arbejde systematisk med at omsætte vores observationer, iagttagelser og erfaringer i kombination med diverse test og målinger. På den måde, kan vi opnå viden og indsigter, der kan kvalificere vores daglige pædagogiske praksis.
Mål med indsats
at få omsat data, så den kvalificerer vores arbejde med elevernes læring, trivsel og personlige mestring.
at børnene i højere grad oplever sig forstået og mødt, der hvor de er.
Indsats 2
Beskrivelse af indsats
Sammenhæng i børnenes skoledag
Vi vil sætte fokus på at tilrettelægge de små delelementer af dagen (eks. madpakkespisning), så det skaber den bedst mulige sammenhænge og overgange for børnene.
Mål med indsats
at få elevernes overgang fra skole til SFO til at bliver så gnidningsløst som muligt
at flere elever vælger SFO’en og aktiviteterne til
at børnene få en øget oplevelse af autonomi og selvbestemmelse
skabe flere voksne relationer for de enkelte børn og dermed mindre sårbarhed
Indsats 3
Beskrivelse af indsats
Øget fokus på børnenes trivsel i dagligdagen
I relation til første indsatsområde ønsker vi at skabe en mere systematisk tilgang til arbejdet med børnenes trivsel.
Mål med indsats
at skabe mere valid data til arbejdet med trivsel
at øge børnenes trivsel gennem mere kvalificerede og målrettede indsatser