Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Skoleudviklingssamtale

Baggrund

Med aftale om det fremtidige evaluerings- og bedømmelsessystem i folkeskolen d. 29. oktober 2021, blev der indført årlige skoleudviklingsamtaler fra og med skoleåret 2022/2023. Skoleudviklingsamtaler skal bidrage til at skabe en tillidsfuld og faglig dialog mellem kommunalbestyrelse, skolechefen, administrationen og skolen, samt understøtte en sammenhæng mellem de indsatser, der iværksættes på skolen og i skolevæsnet som helhed. Skoleudviklingssamtalen skal dels samle op på tidligere skoleudviklingssamtaler og igangsatte indsatser og dels pege fremad og være fokuseret omkring konkrete løsninger og indsatser til gavn for elevernes læring, trivsel og udvikling.

 

Overordnet dagsorden

  1. Opsamling på aftaler og mål 
    Herunder tidligere kvalitetsaftaler og eventuelle handlingsplaner og udviklingsplaner.
     
  2. Præsentation af temaer
    Skolen præsenterer kort de temaer, som de ønsker samtalen skal tage udgangspunkt i. Skolechefen supplerer med egne temaer og evt. temaer fra Skole,- Unge og Uddannelsesudvalget.
     
  3. Drøftelse af temaer 
    Alle temaer gennemgås grundigt med afsæt i data, og der drøftes potentielle handlemuligheder.
     
  4. Udvælgelse af temaer og indsatser 
    Der konkretiseres hvilke temaer, konkrete indsatser og mål skolen skal arbejde videre med.
     
  5. Opsummering og afrunding 
    Konkrete mål og aftaler samt udkastet til indholdet i referatet gennemgås.

 

Temaer til skoleudviklingssamtalen

Det er skolelederen, der har initiativretten i forhold til at udvælge temaer, som samtalen skal tage udgangspunkt i. Udvælgelsen skal ske på baggrund af en analyse baseret på et bredt videns- og datagrundlag, som udover relevante kvalitative og kvantitative data skal indebære skolelederens samlede erfaringer fra og viden om skolen og dennes kontekst. Skolelederen skal endvidere inddrage skolebestyrelse, medarbejdere og elevråd i drøftelsen af temaerne.

Samtalen suppleres endvidere med temaer fra kommunalbestyrelsens samt skolechefens blik på skolen og dennes udfordringer og potentialer. Skolens udvikling sættes således i relation til det samlede skolevæsen og den overordnede strategiske retning.

Skole-, unge- og uddannelsesudvalget har d. 23 januar 2023 godkendt følgende temaer til lokale drøftelser til skoleudviklingssamtalerne 2023. Temaerne skal forstås i sammenhæng med og som supplement til de eksisterende mål og strategier på skoleområdet.

  1. Den gennemsnitlige trivsel i Horsens Kommune har ligget på 3,7 de seneste fire år, hvilket er på niveau med landsgennemsnittet. I henhold til det nationale mål om at trivslen skal øges, skal der således arbejdes målrettet med elevernes trivsel med særligt fokus på en balance mellem social og faglig trivsel.
     
  2. Fraværet er steget både i Horsens og på landsplan det seneste år. Der skal derfor fortsat arbejdes målrettet med at nedbringe det bekymrende fravær samt sikre et godt og koordineret samarbejde mellem både familie og fagprofessionelle. Målet er at nedbringe det bekymrende fravær fra skole mest muligt.
     
  3. Horsens Kommune ligger over landsgennemsnittet hvad angår andelen af elever der aflægger alle obligatoriske prøver ved folkeskolens afgangseksamen, men der er for mange der ikke opnår karakteren 02 i dansk og matematik. Der skal derfor være fokus på at løfte de svageste elever i folkeskolen, så de gennemfører folkeskolens afgangsprøve med 02 i dansk og matematik.
     
  4. Der har de seneste år været et fald i andelen af elever der søger og påbegynder en ungdomsuddannelse i Horsens Kommune. Der skal derfor sættes fokus på at understøtte og inspirere de unge ifm. deres uddannelsesvalg.

 

Referat

Dato: 10. maj 2023

Deltagere:

  • Mette Harder, Skoleleder 
  • Tina Maria Petersen, Viceskoleleder 
  • Mette Kuks Hundsbæk, Pædagogisk leder 
  • Frank Berthelsen, Pædagogisk leder
  • Henrik Kallestrup, Skolechef 
  • Søren Schjødt, Stabskonsulent

 

Aftalte indsatsområder

 

Udfordre børnene mest muligt ift. deres individuelle læringspotentiale

Beskrivelse af indsatsområde

Lundagerskolen rummer en meget blandet børnegruppe og det er derfor særligt vigtigt, at vi tager udgangspunkt i den enkelte elevs potentiale og forudsætninger. I den henseende oplever vi, at data ikke bliver brugt i tilstrækkeligt omfang til at analysere og vurdere elevernes udvikling, læring, trivsel og forudsætninger. Med et bredt databegreb, ønsker vi derfor at arbejde systematisk med at omsætte vores observationer, iagttagelser og erfaringer i kombination med diverse test og målinger. På den måde kan vi opnå viden og indsigter, der kan kvalificere vores daglige pædagogiske praksis. Eksempelvis vil vi forsætte vores systematiske arbejde med og afdækning af børnenes kommunikationsstrategier. Derudover udvælger vi enkelte klasser, hvor vi vil arbejde målrettet med afsæt i den enkelte klasses udfordringer og forbedringsmuligheder.

Målet med indsatsområdet:

  • at få omsat den data vi allerede har, så den kvalificerer vores arbejde med elevernes læring trivsel og personlige mestring
  • at børnene i højere grad oplever sig forstået og mødt, der hvor de er

 

Sammenhæng i børnenes skoledag

Beskrivelse af indsatsområde

Vi oplever at skift i hverdagen kan være svært for mange elever særligt fra skole til SFO. Eleverne oplever blandt andet, at det er svært at komme i gang med aktiviteter i SFO’en, når der både er voksenskifte og aktivitetsskifte.
Vi vil derfor sætte fokus på at tilrettelægge de små delelementer af dagen (eks. madpakkespisning), så det skaber de bedst mulige sammenhænge og overgange for børnene.
Vi ønsker endvidere at skabe en mere aktivitetsbåret SFO, som kan give børnene en større oplevelse af selvbestemmelse og overblik.
Konkret vil vi udarbejde en vision for vores SFO som indbefatter vores samlede ambitioner om SFO’en; både ift. overgangen, indholdet og tilgangen til arbejdet.

Målet med indsatsområdet:

  • at få elevernes overgang fra skole til SFO til at bliver så gnidningsløs som muligt
  • at flere elever vælger SFO’en og aktiviteterne til
  • at børnene får en øget oplevelse af autonomi og selvbestemmelse

 

Øget fokus på børnenes trivsel i dagligdagen

Beskrivelse af indsatsområde

I relation til første indsatsområde ønsker vi at skabe en mere systematisk tilgang til arbejdet med børnenes trivsel.
Vi oplever at mange elever ikke kan gennemføre den nationale trivselsmåling men vi lader så mange børn som muligt tage den.
Vi ønsker derfor at arbejde med alternative måde at følge børnenes trivsel, så vi genererer viden og data herom. Vi har haft en arbejdsgruppe, der har arbejdet med denne problemstilling, og vi er på den baggrund påbegyndt at indsamle data på en rød-gul-grøn-skala ift. hvordan børnene har det.

Målet med indsatsområdet:

  • at skabe mere valid data til arbejdet med trivsel
  • at øge børnenes trivsel gennem mere kvalificerede og målrettede indsatser
Dokumenter