STU (ungdomsuddannelse)

Oftest vil vores elever være i målgruppen til en STU (Særligt Tilrettelagt Ungdomsuddannelse) efter endt skolegang på Lundagerskolen.

En STU er en treårig ungdomsuddannelse for unge med særlige behov, som ikke kan gennemføre en anden ungdomsuddannelse. Det overordnede formål er, at de unge indgår i et ungdomsmiljø, hvor de opnår venskaber og opøver kompetencer, der hjælper dem til at føre et så selvstændigt, aktivt og alsidigt liv som muligt.

Der er forskellige STU-tilbud, men ofte benytter vores elever AUA Horsens. Personalet på AUA og Lundagerskolen har et tæt samarbejde i overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse for at sikre eleven en tryg og god start. Personalet fra AUA besøger eleverne i deres vante rammer på Lundagerskolen, og eleverne besøger ligeledes AUA for at få et godt kendskab til stedet.

Alle elever på en STU har en forløbsplan, hvori der er beskrevet personlige, sociale og faglige mål, som er relevante for eleven at arbejde med. Lundagerskolens uddannelsesvejleder følger de unge, mens de går på STU, og sikrer, at den unge trives på ungdomsuddannelsen, og at der arbejdes med de relevante mål.

Der vil på en STU som udgangspunkt være to opfølgningsmøder det første år, et på det andet år og igen to på det tredje år. På det tredje år vil fokus særligt være på at afklare, hvad den unge skal beskæftige sig med efter endt STU.