Pædagogisk udgangspunkt

På Lundagerskolen ser vi primært på eleven og elevens behov. Vi har en stor viden om diagnoser som fx cerebral parese, Downs syndrom, ADHD, autisme, andre udviklingsforstyrrelser og udviklingshæmning. Men vi ved også, at børn med fx ADHD eller autisme er lige så forskellige fra hinanden som alle andre børn. Alle børn har behov for at blive mødt på det udviklingstrin, de er på. Det betyder, at vi er nødt til at behandle børnene forskelligt, for at kunne behandle alle ens.

Vores pædagogiske grundsyn udspringer fra neuropsykologisk viden og praktisk-pædagogisk dimension kombineret med en anerkendende tilgang. Vi vægter tryghed, forudsigelighed og arbejdet med at styrke børnenes selvværd højt, bl.a. ved mestringsstrategier.

Vi arbejder ud fra tilgangen Low Arousal og grundsætningen formuleret af neuropsykolog Bo Hejlskov Elvén: Håndtering - evaluering - forandring. Det betyder, at når der opstår en konflikt, eller vi af andre grunde ikke lykkes med vores undervisning eller aktivitet, skal vi som første skridt håndtere situationen. Når vi har håndteret situationen, går vi videre og evaluerer situationen. På baggrund af evalueringen foretager vi en forandring, så vi minimerer risikoen for, at lignende situationer opstår i fremtiden.